سایت خبری ورزشی ونشه
  • شنبه تا 5 شنبه
  • تهران-میدان انقلاب-خیابان بینا
  • info@vnshe.ir

اطلاعات تماس

  • شنبه تا 5 شنبه
  • تهران-میدان انقلاب-خیابان بینا
  • info@vnshe.ir

چرا باید پروتئین وی مصرف کنیم؟

مصرف روزانه پروتئین برای همه ما ضروری بوده و هر چه فعالیت روزمره بیشتری داشته باشیم، پروتئین نقش موثرتری در عملکرد بدن ایفا می‌کند. پروتئین‌ها متشکل از اسید آمینه هستند که بلوک سازنده عضلات، پوست، بافت و استخوان‌های ما بوده و بدون آن‌ها بدن نمی‌تواند عملکرد طبیعی داشته باشد. پروتئین‌ها از طریق مواد غذایی وارد بدن می‌شوند اما در صورت نیاز به مصرف بیشتر پروتئین، می‌توان از مکمل‌های کمکی نظیر پودر پروتئین وی کمک گرفت.

مکمل پروتئین وی چیست و چرا اهمیت دارد؟

همانطور که اشاره شد بدن برای عملکرد صحیح به پروتئین نیاز دارد. پروتئین مصرفی توسط بدن وارد فرآیند هضم شده و به اسیدهای آمینه جداگانه تجزیه می‌شود؛ این اسید آمینه‌ها نقشی کلیدی در تشکیل پروتئین‌های جدید خواهند داشت. اگر پروتئین مورد نیاز بدن تامین نشود، برای ساخت پروتئین ناچار به تجزیه ماهیچه‌ها شده و این امر می‌تواند باعث از دست رفتن حجم عضلانی شود. برای حفظ عضلات و عضله سازی بیشتر مصرف مکمل پروتئین وی می‌تواند کمک زیادی رساند.

شیر از دو نوع پروتئین به نام پروتئین کازئین و پروتئین آب پنیر یا پروتئین وی ساخته شده که مصرف هر دوی آن‌ها بین ورزشکاران رایج است. تفاوت این دو پروتئین در سرعت هضم آنهاست. پروتئین وی در مدت زمان کمی جذب بدن شده و اثر خود را نشان می‌دهد اما بدن برای هضم پروتئین کازئین به زمان بیشتری نیاز دارد؛ به همین دلیل زمان مصرف آن معمولا قبل از خواب است. مکمل پروتئین وی به عنوان یک مکمل در قبل یا بعد از تمرین استفاده می‌شود که دوز مصرفی آن با توجه به سن، وضعیت جسمانی و شدت تمرینات شما مشخص می‌شود.

سه نوع پروتئین آب پنیر وجود دارد که تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؛ کنسانتره پروتئین آب پنیر (CPS)، پروتئین آب پنیر ایزوله (IPS) و پروتئین آب پنیر هیدرولیز شده (PHS)؛ اجازه دهید هر کدام را جداگانه بررسی کنیم.

  • کنسانتره پروتئین آب پنیر یا CPS: این نوع پروتئین وی از سطوح پایین چربی و کربوهیدرات تشکیل شده و درصد پروتئین آن بین 30 الی 80 درصد متغیر است.
  • پروتئین آب پنیر ایزوله یا DPI: مکمل وی DPI بهترین انتخاب برای افرادی است که حساسیت زیادی به لاکتوز دارند. سطح لاکتوز این مکمل طی فرآیند خاصی کاهش یافته و 90 درصد آن از پروتئین تشکیل شده است.
  • پروتئین آب پنیر هیدرولیز شده یا PHS: بیشترین سرعت هضم بین مکمل‌های پروتئین وی به PHS تعلق دارد. از این نوع پروتئین در مکمل‌های پزشکی و شیر خشک کودکان استفاده می‌کنند زیرا هضم راحتی دارد.

فواید استفاده از مکمل پروتئین وی

پروتئین وی

برای داشتن بدنی عضلانی انجام تمرینات منظم ورزشی و دنبال کردن یک رژیم غذایی مناسب شروط اولیه هستند اما افرادی که قصد دارند سرعت بدنسازی را افزایش دهند، از مکمل‌های بدنسازی نظیر مکمل پروتئین وی کمک می‌گیرند. مکمل پروتئین وی به ورزشکاران کمک خواهد کرد تا در مدت زمان کوتاهی به اندام ایده آل خود دست یابند. این مکمل به عنوان مکملی موثر در بهبود سنتز پروتئینی و رشد توده عضلانی شناخته شده اما فواید آن تنها به این موارد خلاصه نمی‌شود. در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی فواید استفاده از مکمل پروتئین وی بپردازیم.

  • پروتئین وی به شما کمک می‌کند مدت طولانی‌تری احساس سیری کنید

یکی از بزرگترین مشکلاتی که افراد دارای اضافه وزن با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، احساس گرسنگی دائم است. در صورت استفاده از مکمل پروتئین وی احساس سیری در فرد ایجاد خواهد شد و به نسبت کربوهیدرات و چربی، احساس گرسنگی دیرتر خود را نشان می‌دهد. برای امتناع از مصرف میان وعده‌های ناسالم، مصرف مکمل پروتئین وی می‌تواند بهترین انتخاب باشد.

  • پروتئین وی متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد

در کنار افزایش احساس سیری، مصرف مکمل پروتئین وی می‌تواند در افزایش متابولیسم هم موثر باشد. در واقع با مصرف مکمل پروتئین وی، کالری دریافتی توسط بدن بهتر سوخته و می‌توانند در از بین بردن چربی‌های مضر نقش داشته باشند.

  • پروتئین وی می‌تواند در رشد و ریکاوری عضلات موثر باشد

با مصرف مکمل پروتئین وی می‌توان از تحلیل رفتن عضلات بدن جلوگیری کرد. بدن پس از تمرینات شدید ورزشی به زمانی برای ریکاوری نیاز دارد که با مکمل پروتئین وی، می‌توان به این فرآیند کمک کرد.

  • پروتئین وی در رشد عضلات موثر است

مکمل پروتئین وی از آمینو اسیدهای ضروری و امینو اسیدهای شاخه دار BCAA تشکیل شده است که لوسین از جمله مهم‌ترین آن‌ها است. لوسین نقشی کلیدی در تحریک رشد عضلانی ایفا کرده و در ریکاوری عضلات هم نقش دارد. زمانی که ورزش‌های استقامتی و قدرتی زیادی انجام می‌دهید، مصرف این مکمل قادر به بهبود شرایط بدن است. پروتئین‌های مفید در غذاهایی نظیر مرغ، گوشت، محصولات لبنی و ماهی وجود دارد و مصرف تخم مرغ هم می‌تواند حجم پروتئین مناسبی به بدن برساند اما در صورت کمبود پروتئین، مصرف مکمل پروتئین وی بهترین گزینه برای جبران آن و بهبود رشد عضلانی است.

  • مصرف پروتئین وی باعث لاغری فرد می‌شود

برخی مطالعات نشان می‌دهد که مصرف پروتئین وی می‌تواند در کاهش وزن هم موثر باشد. با مصرف این مکمل چربی‌های اضافه بدن دفع شده و جای خود را به ماهیچه‌ها می‌دهد. این نتیجه توسط مطالعات مختلفی به اثبات رسید؛ نتیجه این آزمایشات نشان داده بود ورزشکارانی که پروتئین وی مصرف می‌کنند، چربی کمتری در مقایسه با سایر ورزشکاران دارند.

  • مکمل پروتئین وی می‌تواند خواص ضد سرطانی داشته باشد

این اثر را نمی‌توان جز فواید اصلی پروتئین وی دانست اما برخی مطالعات نشان داده‌اند که کنسانتره پروتئین وی در درمان سرطان موثر است؛ نیاز به تحقیقات بیشتری در این مورد است.

  • در کاهش کلسترول غیر سالم بدن موثر است

برای بررسی این موضوع یک مطالعه کلی بر روی 70 فرد انجام شد. در این تحقیقات 70 زن و مرد 12 هفته از مکمل پروتئین وی استفاده کردند و در پایان این مدت زمان، نتیجه تحقیقات کاهش کلسترول غیر سالم بدن را نشان دادند.

  • برخی یافته‌ها نشان می‌دهد مکمل پروتئین وی در درمان آسم موثر است

ممکن است مصرف مکمل پروتئین وی برای کودکان مبتلا به آسم مفید باشد. یک مطالعه کوچک بر روی 11 کودک مبتلا به آسم انجام گرفت که نتیجه آن بهتر بودن شرایط جسمانی این کودکان نسبت به سایر افراد بود.

  • مکمل پروتئین وی در کنترل فشار خون و بیماری‌های قلبی عروقی موثر است

در صورتی که فردی مبتلا به بیماری فشار خون بالا باشد، با مصرف مکمل پروتئین وی می‌تواند به میزان قابل توجهی شاهد کاهش فشار خون خود باشد. خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته هم با مصرف آن کاهش می‌یابد.

پروتئین وی

راهنمای خرید پودر پروتئین وی

در این مقاله به طور کامل در مورد اهمیت مصرف پروتئین وی توضیح داده شد. متاسفانه مکمل‌های بدنسازی تقلبی زیادی در بازار وجود دارد. اگر بدون تحقیق اقدام به خرید پروتئین وی از یک برند ناشناخته کنید، ممکن است عوارضی بر روی بدن شما داشته باشد. برای خرید انواع پروتئین وی می‌توانید به داروخانه آنلاین داروبیار به آدرس darubiar.com مراجعه کرده و محصولات را با بهترین قیمت و کیفیت تهیه نمایید.

admin

دیدگاهتان را بنویسید