سایت خبری ورزشی ونشه
  • شنبه تا 5 شنبه
  • تهران-میدان انقلاب-خیابان بینا
  • info@vnshe.ir

اطلاعات تماس

  • شنبه تا 5 شنبه
  • تهران-میدان انقلاب-خیابان بینا
  • info@vnshe.ir

ورزش مغز با بازی شطرنج

شطرنج یک بازی و ورزش ذهنی دو نفره است که توسط هندوستان ابداع شده است.هر یک از مهره های شطرنج حرکت خاصی دارند و میتوانند مهره های حریف را بزنند به همین دلیل برای بازی شطرنج هوش و استعداد بالایی لازم است تا مهره ی شاه حریف کیش شود و راه فراری نداشته باشد و در آخر حریف را مات کند.

آشنایی با ورزش شطرنج

شطرنج به دلیل قدرت تفریحی و جذابیت منطقی و ذوقی اش توسط فردریک کبیر، ناپلئون بناپارت، مندلیف، چارلز دیکنز، تولستوی و غیره رواج یافته است.

در شطرنج هوش و تخیل مهمتر از حافظه است.

بسیاری از شطرنج بازان تعداد کافی حرکات افتتاحیه و پیگیری را در ذهن دارند (حافظه قوی دارند)، اما با موقعیت های ناآشنا و جدیدی با چالش هایی مواجه می شوند که نمی توانند حل کنند . با یادگیری مفاهیم اولیه و اصول استراتژی و تاکتیک، تخیل و هوش شطرنج باز واقعا تقویت می شود و می تواند در موقعیت های حساس و بحرانی بهتر تصمیم بگیرد و اهداف را بهتر تشخیص دهد.

شطرنج باز باید سر طناب را محکم و با اراده در دست بگیرد. یک شطرنج باز باید همیشه به دنبال بهترین امکان باشد و به اصول بازی وفادار بماند و گرفتار کلیشه ها و الگوهای ذهنی نشود. افزایش تجربه، انجام بازی‌های تکراری و بازاندیشی ، استدلال را تقویت می‌کند.

بازی مهیج شطرنج اصول و قواعد زیادی دارد که اگر آنها را به درستی به کار بگیرید می توانید در این بازی موفق باشید.

آموزش شطرنج

با توجه به استقبال روزافزون از این ورزش مهیج و حرفه ای، مراکز متعدد و متفاوتی با هدف آموزش شطرنج در کشور شروع به فعالیت کرده اند، برخی از این مراکز به صورت تخصصی ادامه تحصیل داده و برخی دیگر از کار بازمانده اند.
هنرجویان شطرنج همواره به دنبال مراکزی هستند که با مربیان آموزشی خود ارتباط چهره به چهره داشته باشند و همین عامل نقش مهمی در میزبانی آنها در شهرهای مختلف کشور داشته و گروهی دیگر شطرنج را به صورت آنلاین فرا گرفته اند. آنها با استفاده از مسابقات شطرنج در نرم افزار کاربردی این دانش شرکت می کنند که دومین عاملی است که دانش آموزان را قادر می سازد تا از عهده آموزش مجازی شطرنج در کشور برآیند.

 اصول و قوانین در شطرنج

هرگز یک مهره قوی را در برابر یک مهره دشمن ضعیف از دست ندهید.
هنگام بازی شطرنج به امتیاز خود توجه کنید، اما هرگز فراموش نکنید که مات از هر امتیازی مهمتر است.
هدف اصلی بازی این است که شاه حریف را مات کنید و ارزش آن را دارد که هر تعداد مهره خود را برای مات کردن شاه حریف قربانی کنید.
مراقب مهره های خود باشید و آنها را مجانی به دشمن ندهید.
اگر می توانید چندین مهره را همزمان بزنید، مهره قوی تر را بزنید.
قبل از قرار دادن مهره در خانه مطمئن شوید که در جای امنی است و توسط مهره های حریف کشته نمی شود. قبل از حرکت خود به حرکت قبلی حریف نگاه کنید تا متوجه برنامه او شوید و شاید حریف مهره خود را در جایی قرار داده باشد. بنابراین می توانید آن را بزنید.

نحوه شروع بازی شطرنج

بازی شطرنج معمولاً به سه مرحله تقسیم می شود: شروع بازی، وسط بازی و پایان بازی.

مهمترین موضوع در گشایش، بسیج نیروها و کنترل یا تسخیر منازل و خطوط مهم توسط نیروهاست. در مرحله افتتاحیه معمولاً نبرد اصلی به قصد تسخیر مرکز و رفع موانع گسترش برای خود و ایجاد موانع گسترش برای حریف صورت می گیرد.
در بازی شطرنج، نبرد از اولین حرکات آغاز می شود. 1.e4 یا 1.d4 و گاهی اوقات 1.c4 مناسب ترین حرکت در ابتدای بازی به نظر می رسد. سپس در گسترش سواران باید دقت شود که آنها در موقعیت هایی قرار گیرند که بر مرکز مسلط هستند یا مهره های مرکز هدایت حریف را تهدید می کنند.

البته جهت گیری صحیح مرحله باز شدن بسیار مهم است. نادیده گرفتن قوانین و زمینه بازی منجر به نبردی بداهه در شرایط نامساعد می شود و حریف می تواند در گسترش پیشروی کند یا موقعیت دلخواه خود را بگیرد.

به طور کلی، به مبتدیان توصیه می شود که در ابتدای بازی سواره ها را بیشتر گسترش دهند و از بازی بیش از حد با پیاده خودداری کنند. گسترش سوارها مهمتر از پیاده های متحرک است. حرکت پیاده ها برای پاکسازی خطوط برای سواره ها انجام می شود و هدف ما بسیج سواره هااست. بنابراین، در شروع باز، پیاده‌های ستون‌های e و d معمولاً به جلو رانده می‌شوند تا راه را برای فیل ها باز کنند. پیاده های ستون های دیگر نیز در صورت لزوم می توانند جابجا شوند.

مستر

دیدگاهتان را بنویسید