سایت خبری ورزشی ونشه
  • شنبه تا 5 شنبه
  • تهران-میدان انقلاب-خیابان بینا
  • info@vnshe.ir

اطلاعات تماس

  • شنبه تا 5 شنبه
  • تهران-میدان انقلاب-خیابان بینا
  • info@vnshe.ir

بیوگرافی و زندگینامه پله + عکس

پله یکی از موفق‌ترین و محبوب‌ترین چهره‌های ورزشی قرن بیستم و یکی از بهترین بازیکن های تمام دوران است که فیفا به او لقب «بزرگ‌ترین» را داده است.

پله در زمان فوتبالی خودش بهترین بازیکن قرن انتخاب شده بودو با 1363بازی انجام داده و1279 گل به ثمر رسانده به عنوان رکورد جهانی در گینس ثبت شده است.

بیوگرافی پله

ادسون آرانتس د ناسیمنتو، معروف به پله، در 23 اکتبر 1940 در ترس، کوراسائو، برزیل به دنیا آمد.

او را فرزند اول خانواده می دانند. ماریا خواهر کوچکتر بیلی در سال 1321 و برادر کوچکترش رکا در سال 1328 به دنیا آمدند. “دندینیو” نام پدر پله که به عنوان یک فوتبالیست آماتور شناخته می شود و مادرش خانه دار است.

زندگی خصوصی پله

زمانی که بیلی 26 ساله بود، در سال 1966، او و خانم رزمای زندگی مشترک را آغاز کردند، ازدواجی که حاصل آن دو دختر و یک پسر بود.

بیلی و رزمای 16 سال با هم زندگی کردند اما در سال 1982 از هم جدا شدند. از آن زمان، بیلی برای دومین بار در سال 1994 با آسریا ازدواج کرد و در سال 1996 دوقلو به نام های جاشوا و سلست به دنیا آورد. این زوج در سال 2008 پس از 12 سال زندگی مشترک از یکدیگر جدا شدند. سرانجام، عاشقانه پله با مارسیا آئوکی در سال 2010 اتفاق افتاد. همسر بیلی در کار واردات تجهیزات پزشکی ورزشی از ژاپن است. در سال 2016، بیلی 76 ساله و مارسیا 44 ساله بودند؛ آنها رسما ازدواج کردند.

مهارت های پله

– بازی با پا

– دریبل منحصر به فرد

– پاس فراموش نشدنی

– سرعت، دقت و قدرت ضربه بی نظیر

پله در طول دوران شکوه خود موفق به کسب تعدادی نام مستعار شد که مهمترین آنها شاه شیطان و ماواریدزیا بود.

زندگی فوتبالی پله

پله در سن 15 سالگی با باشگاه سانتوس قرارداد امضا کرد و اولین گل خود را برای این تیم در اولین بازی خود مقابل کورینتیانس در سپتامبر 1956 به ثمر رساند.

پله سه بار قهرمان جام جهانی شد و رکوردهای زیادی را در دوران حرفه ای خود شکست. او اولین بازیکنی بود که 1000 گل به ثمر رساند. “O Rey” (پادشاه) و “Prola Negra” (مروارید سیاه) دیگر لقب های این بازیکن هستند. در واقع پله به گفته هوادارانش بزرگترین فوتبالیست تاریخ جهان است.

در جام جهانی 1970 حضور پله، کارلوس آلبرتو، توستو، جرزینیو، ریوا لینو و … در برزیل باعث شد تا انگلیس به این تیم ببازد و برزیل قهرمان شود. ایتالیا با درخشش ریوا، سینا، مازولا و فاکتی با موفقیت به نیمه نهایی راه یافت. پله در بازی پایانی گل اول برزیل را با ضربه سر زد و با هنرمندی کامل خط هافبک را در اختیار گرفت. او در نهایت تیم را به پیروزی 4-1 مقابل ایتالیا رساند و جام ژول ریمه را به دست آورد.

پله می تواند با هر دو پا بازی کند؛

او ویژگی هایی مانند یک تمام کننده خشن، یک دریبل بی نظیر و یک پاسور فراموش نشدنی دارد.حتی به عنوان یک مهاجم، او یک تکلگر قوی است. یکی از مهمترین ویژگی های این بازیکن سرعت و قدرت ضرباتش است. او با به ثمر رساندن 1281 گل، سه جام جهانی را در دوران حرفه ای خود به دست آورده است.

پله تمام دوران فوتبال خود را با باشگاه برزیلی سانتوس انجام داد و سپس به ایالات متحده رفت تا در سال‌های آخر عمر برای کاسموس بازی کند. پله 17 سال در سانتوس زندگی کرد؛ سرانجام در سال 1975 به نیویورک رفت و در آنجا 3 فصل برای کاسموس بازی کرد و در 64 بازی 37 گل برای این تیم به ثمر رساند. پله در سال 1977 بازنشسته شد؛ او کار خود را به عنوان یک چهره مشهور ورزشی آغاز کرد و چندین بار به عنوان وزیر ورزش برزیل خدمت کرد.

پله هرگز برنده توپ طلا نشد؛

در آن زمان توپ طلا فقط به بازیکنان اروپایی اعطا می شد. این مهاجم برای تیم ملی فوتبال برزیل بازی کرد و سه بار در سال های 1962، 1958 و 1970 قهرمان جام جهانی شد. آخرین بازی پله در برزیل برابر یوگسلاوی در 18 ژوئیه 1971 بود.

پله در جام جهانی

در جام جهانی 1970، برزیل در نیمه نهایی انگلیس را شکست داد و به مصاف ایتالیا رفت. وی در بازی پایانی 4 بر 1 ایتالیا را شکست داد. پله در آخرین بازی جام جهانی 1958 تیم ملی را به عنوان قهرمانی رساند و در سن 17 سالگی به جوان ترین بازیکن برزیل تبدیل شد. او در دومین بازی جام جهانی 1962 مقابل چکسلواکی مصدوم شد و این بار نتوانست با تیمش بازی کند. در جام جهانی 1966 پله به دلیل مصدومیت از مرحله گروهی حذف شد.

پله در سال 1977 بازنشسته شد و در حال حاضر به عنوان یکی از سفیران فوتبال جهان شناخته می شود.

توانایی های غیرفوتبالی پله

پله علاوه بر مهارت های فوتبالی اش، در فیلم «به سوی پیروزی فرار کن» به همراه استالونه نیز بازی کرد. نقش او در این فیلم نقش زندانی است که در اردوگاه کار اجباری نازی ها در آلمان نگهداری می شد و یک مسابقه فوتبال ترتیب می داد و در نتیجه از زندان فرار می کرد. او در فیلم ها و سریال های تلویزیونی دیگری نیز کار کرده است.

پله در سال 1977 زندگینامه خود را با رابرت ال فیش به نگارش درآورد و عنوان کتاب با نام پله: “زندگی من و این بازی زیبا” که توسط انتشارات Lacy Press منتشر شده است.در ایران در سال 1364 با ترجمه فریدون مجلسی منتشر شد.

پله پس از سفر به تهران در سال 1351 در فرودگاه مهرآباد تهران مورد استقبال گرم مردم ایران قرار گرفت.

مستر

دیدگاهتان را بنویسید